Grolsch

Case Grolsch

Aanleiding

Grolsch is een merk dat weinig introductie behoeft. Al meer dan 400 jaar is Grolsch het meest eigenzinnige bier van Nederland. Grolsch is meer dan pils alleen. Naast een assortiment Radlers (0.0% en 2% abv), heeft Grolsch ook een breed assortiment aan speciaalbieren, van Herfstbok tot Weizen en van Lentebok tot Tripel. In het Oosten van het land is Grolsch onbetwist marktleider. In de rest van het land hebben we flinke concurrentie van Heineken en Hertog Jan en in sommige gebieden ook van merken als Amstel en Bavaria. Hier ligt dan ook de grootste uitdaging om nieuwe consumenten aan ons merk te binden.

Het merendeel (>70%) van het bier in Nederland wordt verkocht in het supermarktkanaal (offline en online) en dit geldt ook voor Grolsch. Grolsch is nationaal verkrijgbaar, d.w.z. verkrijgbaar bij alle supermarktformules m.u.v. Aldi en Lidl. Iedere week is er bij iedere supermarkt in Nederland wel een biermerk in de aanbieding omdat het een belangrijke categorie is om traffic te generen naar de supermarkt. Shoppers zijn namelijk bereid om ergens anders boodschappen te doen als één van hun favoriete merken in de aanbieding is.

Het kan dus zijn dat Grolsch een nationale aanbieding heeft en bijvoorbeeld in de folder van Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop et cetera staat. Maar ook zijn er lokale promoties, die afgestemd worden door onze buitendienst. Zij plaatsen wekelijks ook honderden displays, met een lokale afprijzing, een premium of een winactie of brengen nationale prijspromoties onder de aandacht. Ook zijn op deze manier displays te plaatsen via het hoofdkantoor. Dit noem je RAD’s (Rollende Actie Displays). Verder is te communiceren met shoppers via advertenties in magazines zoals Allerhande, Hallo Jumbo, Boodschappen et cetera en zijn er op de winkelvloer ook mogelijkheden om iets aan het schap of op de vloer te plaatsen om de aandacht te trekken.

Opdracht

Zorg dat Grolsch opvalt op de supermarktvloer, zoals alleen Grolsch dat kan. Verleid shoppers zo om juist voor het merk Grolsch te kiezen en niet voor bijvoorbeeld Heineken, Hertog Jan et cetera. Vind een unieke manier in de aankoop van bier voor thuis. Boks daarbij op tegen het reeds bestaande promotiegeweld en maak slim gebruik van alle touchpoints in de actieve consumer journey.

Doelgroep

Alle shoppende bierliefhebbers vanaf 18 jaar.

Doel

Verhogen van de penetratie van Grolsch in Nederland, dus meer shoppers Grolsch laten kopen in de supermarkt.

Context & Kaders

  • Merkpositionering Grolsch: centraal staat het eigenzinnige karakter van Grolsch. Grolsch is bier met karakter, voor mensen met karakter. Dit laten we zien aan de hand van herkenbare elementen zoals de beugelfles, de uitgesproken smaak en de verbinding met film, muziek en kunst & cultuur. Proef Karakter. Grolsch.
  • Emotie speelt een grote rol bij de keuze voor een biermerk. Echter in de omgeving van de supermarkt speelt ook prijs een rol.
  • Zet bij activaties altijd de merkpositionering centraal.
  • Denk aan haalbaarheid en mogelijkheden op de winkelvloer. Ga vooral ook even met je team in een aantal (!) supermarkten kijken.
  • Denk ook na of en hoe (social) media een rol kunnen spelen en kunnen bijdragen aan je concept.
  • Een ‘unieke manier’ is zeer breed te interpreteren. Het unieke kan in één benaderingswijze zitten of juist de combinatie van ideeën en inzichten.
  • Grolsch is vanzelfsprekend ook breed verkrijgbaar in horeca, op festivals, in bioscopen et cetera.
  • Grolsch toetst alle communicatie aan de STIVA-regels. Kijk voor de gehele code en alle regels tenaanzien van verantwoord alcoholgebruik op: www.stiva.nl/alcoholcode.
Top