Grolsch

Case Grolsch

Aanleiding 

Grolsch is een merk dat weinig introductie behoeft. Al meer dan 400 jaar is Grolsch het meest eigenzinnige bier van Nederland. Grolsch is meer dan pils alleen. Zo heeft ze naast een breed assortiment aan speciaalbieren, van Herfstbok tot Weizen en van Lentebok tot Tripel, ook een breed assortiment alcoholvrije bieren. Onder andere 0.0% Radlers, speciaal bieren 0.0% en regulier alcoholvrij pils. In het Oosten van het land is Grolsch onbetwist marktleider. In de rest van het land hebben we flinke concurrentie van Heineken en Hertog Jan en in sommige gebieden ook van merken als Amstel en Bavaria. Een belangrijke plek voor Grolsch als merk is niet alleen het supermarktschap, maar natuurlijk ook dáár waar je gezelligheid vindt: tijdens festivals en in de horeca. Op die plekken willen we terrein winnen voor Grolsch 0.0%. De meeste festivals of horecazaken hebben één hoofdmerk in de zaak ofwel van Koninklijke Grolsch of Heineken of AB InBev of Bavaria. De markt van alcoholvrije bieren groeit hard, vandaar de wens van Grolsch om ook hier te groeien. Zowel mannen als vrouwen drinken alcoholvrij bier. Consumenten geven drie verschillende redenen aan om alcoholvrij bier te willen drinken: 

  • Gezondheid: meer letten op gezondheid en daarom geen alcohol willen drinken. 
  • Controle: volgende dag weer scherp willen zijn en daarom geen alcohol willen drinken. 
  • Functioneel: geen alcohol drinken omdat het niet kan, denk bijvoorbeeld aan medicatie of autorijden. 

Opdracht 

Zorg dat Grolsch opvalt op festivals en in de horeca, zoals alleen Grolsch dat kan. Verleid festivalgangers en horecabezoekers om voor één van de Grolsch 0.0%-mogelijkheden te kiezen. Denk niet in een enkel contactmoment maar 360º rond en gebruik dus allerlei touchpoints in de actieve consumer journey. 

Doelgroep 

Festivalgangers en horecabezoekers vanaf 18 jaar. Doel In Nederland verhoging van het aantal mensen dat overweegt Grolsch 0.0% te drinken en ervoor zorgen dat meer mensen Grolsch 0.0% gaan proberen. 

Context & Kaders 

  • Merkpositionering Grolsch: centraal staat het eigenzinnige karakter van Grolsch. Grolsch is bier met karakter, voor mensen met karakter. In de campagne zien we dat mensen op hun eigen manier van het leven en van het Grolsch bier genieten. Herkenbare elementen zijn de beugelfles, de uitgesproken smaak en de verbinding met film, muziek en kunst & cultuur. Proef Karakter. Grolsch. 
  • Grolsch alcoholvrij is vanaf 12 april gestart met een nieuwe campagne, het activatie-concept zal hierbij moeten aansluiten. 
  • Zet bij activaties altijd de merkpositionering centraal. 
  • Als we zeggen ‘Zoals alleen Grolsch dat kan.’ dan is dat zeer breed te interpreteren. Het kan zitten in de benaderingswijze zitten of juist in de combinatie van ideeën en inzichten. 
  • Horeca omvat állerlei soorten horeca- gelegenheden: van kroegen en restaurants tot aan bioscopen en theaters. 
  • Denk ook na of en hoe (social) media een rol kan spelen en kan bijdragen aan je concept. 
  • Sta ook stil bij de haalbaarheid en mogelijkheden van het concept in een horecazaak of een festival. 
  • Belangrijk bij het concept is ook het bereik dat hiermee wordt gegenereerd: Hoe kan je zoveel mogelijk consumenten aanspreken?  
  • Grolsch toetst alle communicatie aan de STIVA- regels. Deze zijn ook geldig voor alcoholvrije bieren. Bekijk de gehele code en alle regels ten aanzien van verantwoord alcoholgebruik hier.
Top