QiZiNi

Case QiZiNi

AANLEIDING

QiZiNi, the friendly food company, is onderdeel van de Natsu Food Group. Deze groep maakt sandwiches, wraps maar ook sushi! QiZiNi zelf is in 2011 ontstaan uit Johma Sandwiches en Greencore Nederland. Vanuit die achtergrond smeren we al 20 jaar de lekkerste broodjes. We zijn gespecialiseerd in handgemaakte sandwiches, wraps, panini’s en luxe panini’s, baguettes met de heerlijkste vullingen en belegde broodjes. In Losser staat onze productie-locatie waar we het ‘lijnwerk’ doen. Denk dan aan de sandwiches, wraps, panini’s en baguettes.. Onze locatie in Alphen aan de Rijn biedt bredere mogelijkheden. Daar komen bijvoorbeeld maaltijdboxen vandaan. We weten dat smaken verschillen en willen daar graag in voorzien. Daarnaast is het bedenken en bereiden van al dat lekkers onze passie. Daarom werken we continu aan nieuwe ideeën. We stellen verrassende smaakcombinaties samen en voegen nieuwe producten toe aan ons assortiment. In 2021 zijn we bij QiZiNi gestart met een nieuw concept: Food Stories. Het is ontstaan in de corona-pandemie en ontwikkeld om QiZiNi te herintroduceren in de out-of-home markt. Inmiddels ligt Food Stories ook binnen retail in de schappen. Het is een concept dat leunt op storytelling en zo ook verbinding maakt met de consument. Dat doen we via co-branding en keurmerken. Food Stories zijn premium verse producten, bereid in Alphen aan de Rijn. De eerste generatie van producten binnen dit concept bestond uit een zevental broodjes, 5 wraps en 2 specials. Dit jaar lanceren wij de volgende stap, zie het als Food Stories ‘2.0’. Nu draait het om 4 salades, 2 yoghurts en 2 snacks. Deze producten worden aan het al bestaande assortiment toegevoegd, waarbij 1 special zal verdwijnen.

OPDRACHT

Zorg ervoor dat de gemaksgeneraties ons nieuwe concept ‘Food Stories by QiZiNi’ als dé keuze voor food-on-the-go gaan zien. Zoek daarbij naar aansluiting op het leef- en koopgedrag van deze doelgroepen.

DOELGROEP

Uit ons onderzoek blijkt dat de doelgroepen voor Food Stories de gemaksgeneraties zijn: Generatie Z en de Millennial.

DOEL

Natuurlijk willen wij de verkoop verhogen, maar er is een belangrijk neveneffect bij een goede vermarketing van dit concept. Het straalt namelijk af op onze afnemers. Een goede vermarketing geeft ze een extra reden om ons in de schappen te hebben.

CONTEXT & KADERS

● Het concept ‘Food Stories by QiZiNi’ kenmerkt zich door: 1. Aantrekkelijke verse uitstraling, 2. Storytelling, 3. Verantwoording, 4. Gebalanceerd assortiment, 5. Co-branding

● QiZiNi biedt een range producten die begast zijn: producten die lang houdbaar zijn (12 tot 16 dagen). ‘Food Stories by QiZiNi’ is een premium-plus product. Dit betekent dat het een versproduct is met 4 dagen houdbaarheid.

● Over gemaksgeneratie Generatie Z (1996-2012): a) Laat graag eten bezorgen, b) Eten wordt gezien als stressafleiding en genieten, c) Consumptie is niet planmatig (op dezelfde dag een beslissing maken), d) Hoge ‘bullshit’-gevoeligheid (feiten werken bij deze generatie beter dan verkooppraatjes).

● Over gemaksgeneratie Millennial (1980-1995): a) Geven veel geld uit buiten de deur, b) Dure gemaksoplossingen, c) Bezorging is key, d) Merkgebonden, kritisch en lastig te beïnvloeden, e) Zien graag behulpzame en inspirerende content in plaats van reclame.

● De gemaksgeneraties kopen vaker eten voor onderweg en zijn vaak bereid hiervoor meer te betalen ten opzichte van andere generaties. Ook zijn deze generaties bewuster en stelt ze meer vragen, zoals bijvoorbeeld ‘Wat is de herkomst?’. Key-words voor deze generatie zijn: duurzaamheid, open minded, transparantie, vluchtig en storytelling.

Top