Twente marketing

Case Twente marketing

Aanleiding

Twente Marketing is verantwoordelijk voor het vermarkten van Twente als recreatie-regio. Als ‘landgoed van Nederland’ zijn er volop kansen voor Twente. En meer bezoekers en gasten leiden tot een toename van bestedingen. Dat maakt dat de vrijetijdseconomie uiteindelijk substantieel en structureel een bijdrage levert aan de werkgelegenheid in Twente. Maar je moet bezoekers en gasten natuurlijk wel wat te bieden hebben als regio. Enerzijds draait het om een aanbod van recreatie, waarvoor je enthousiaste ondernemers nodig hebt. Anderzijds vraagt het om een duidelijke propositie richting recreanten. Twente Marketing voert zodoende de campagne ‘Tijd Zat In Twente’. Hier hangen alle marketingactiviteiten onder.

De call-to-action draait om ‘de tijd nemen’. Met alles dat we doen willen we mogelijke Twente-bezoekers aanzetten tot het spenderen van tijd in Twente. Zo uitgebreid en waardevol als maar kan. Geen moment mag vluchtig voorbij gaan. Daarbij inspireren we hóe die tijd wordt ingevuld en met wie. Dat kan bijvoorbeeld door activiteiten voor te dragen of aantrekkelijk neer te zetten. Maar ook door een moment in de dag of events in de spotlight te zetten. Op alle mogelijke manieren moedigen we aan tot een geweldige invulling van de tijd, met de nadruk op het bewust omarmen van die tijd. Juist op die manier leidt tijd beleven in Twente tot een transformerende ervaring.

Opdracht

Bedenk en presenteer hoe we Twente spraakmakend onder de aandacht van toeristisch Nederland brengen. En hoe Twente vervolgens top of mind blijft als dé plek waar je écht de tijd neemt, waar je meer aan je vrijetijdsbesteding hebt.


Doelgroep

De nationale toeristische bezoeker. We hebben de focus op:

‘Uitbundig Geel’: 25 tot 44 jaar, gezinnen met jonge kinderen, gemiddelde sociale klassen.

‘Vriendschap en genieten van het leven zijn belangrijk.’

‘Luxe Blauw’: 18 tot 44 jaar, stellen en gezinnen met tieners, hogere sociale klassen.

‘Succes in het leven is belangrijk.’

‘Ingetogen Aqua’: 55+, hogere sociale klassen.

‘Maatschappelijk betrokken, draagt graag een steentje bij.’


Doel

In de huidige fase ligt de nadruk op expansie van het aantal relevante social media followers, websitebezoekers en mailingabonnees. Het motto dat we daarbij nu intern als kompas gebruiken is: ‘Profiel en progressie’. Door online een community te bouwen, creëren we ook voor langere termijn een vruchtbare voedingsbodem. In allerlei vormen willen we groei zien: progressie. Tegelijkertijd laden we het ‘waarom’, het gedachtegoed áchter Tijd Zat In Twente. Followers moeten ervan doordrongen raken wat er in Twente voor hen te halen is. Dit gaat verder dan communiceren over dagjes uit, events, etc. We moeten laten voelen waar Twente voor staat. We geven de regio een éigen en aansprekend gezicht: profiel. Ondernemers vervullen uiteraard een belangrijke rol in de campagne. Waar mogelijk zetten we ze in om Twente profiel te geven.


Context & Kaders

De missie van toerisme in Twente luidt: ‘Vakantie in Twente is een eigenzinnige, transformerende beleving en is daarmee één van de belangrijkste vakantiebestemmingen van Nederland. Tijdens je vakantie in Twente laten we je zien dat het anders kan. Laten we je kennismaken met een andere levenshouding en een ander levensritme. Hierdoor breek je los uit je dagelijkse patronen, zodat je weer dichter bij jezelf komt.’

Het archetype van Twente is ‘Rebel’. Durf rebels te zijn en zorg voor onderscheid met andere regio’s die misschien ook op rust zitten. Laat ten opzichte daarvan een ander geluid horen.

Top