Ootmarsum Dinkelland

De toeristische trekpleister in Twente

Aanleiding


Ootmarsum is van oudsher hét kunststadje van het Oosten en het toeristisch visitekaartje van Dinkelland, maar zeker ook van Noordoost-Twente (NOT) en Twente. Dankzij o.a. haar rijke aanbod aan kunst en cultuur, de authentieke gebouwen en straatbeelden en de bijzondere ligging in het coulisselandschap. De vrijetijdseconomie biedt kansen voor groei. Ook andere steden en dorpen spelen hier momenteel slim op in en plukken hun vruchten ervan. De sector vrijetijdseconomie is sterk aan trends onderhevig. Om de slag niet te missen is het van belang daar blijvend op in te spelen.



Binnen deze context is het de vraag of er een houdbaarheidsdatum zit aan toeristisch Ootmarsum. En zo ja, wat moet er binnen Ootmarsum gebeuren om de voorsprong (die zij van oudsher heeft opgebouwd) te behouden en te versterken?


Opdracht


Geef inzicht hoe de toeristische aantrekkingskracht van Ootmarsum te versterken is, uitgaande van de kracht en de kwaliteit die Ootmarsum van oudsher al heeft opgebouwd. Ootmarsum moet hét toeristische visitekaartje van Dinkelland, Noordoost-Twente en Twente blijven





Doelgroep


De verblijfs- en dagtoerist (binnen maar zeker ook buiten de regio Twente). Denk daarbij ook aan de internationale toerist (m.n. Duitsland, België, etc.). Het internationaal toerisme biedt nog volop kansen.




Doel


Het behouden en versterken van de status van Ootmarsum als dé toeristische trekpleister in Dinkelland, Noordoost-Twente en Twente.


Context & Kaders


• NOT: jaarlijks 870.000 overnachtingen (Dinkelland: ± 300.000). Een groot deel bezoekt of verblijft in Ootmarsum (zie Twente Toerisme Monitor).
• De internationale toerist komt steeds vaker naar Nederland. Aandeel buitenlandse toeristen is in NOT nog beperkt.
• Bezoekpieken Ootmarsum: hoogseizoen, vakanties, weekenden (donderdag-zondag). Uitdaging: 7 dagen per week, het hele jaar aantrekkelijk zijn.
• Ootmarsum telt tientallen galerieën. Bekendst: Ton Schulten met zijn eigen museum.
• Bekijk Ootmarsum in een breder perspectief: leg verbindingen. Haar kracht is ook de ligging in het Nationaal Landschap Noordoost-Twente en de nabijheid van grotere steden in Twente.
• Grensoverschrijdende samenwerking en verbindingen met de Duitse markt bieden kansen.
• Vele oude tradities en gebruiken: de Paasgebruiken met ‘het Vlöggel’n’ zijn het meest bekend.
• De huidige doelgroep is vooral 55+ (empty nesters). Ook ruimte voor gezinnen met kinderen en jongeren.
• Keuzefactoren locatie en accomodatie: authentieke waarden, zingeving en beleving.
• Technologische ontwikkelingen: consumenten hebben en wensen steeds meer informatie.

De Teams

Team 1

Case Winnaar

Lees binnenkort meer.

Bekijk project details ❯

Team 2

Lees binnenkort meer.

Bekijk project details ❯

Team 3

Lees binnenkort meer.

Bekijk project details ❯
Top